4.1.09

minggu tahun BARU yang meriah

sudah masuk tahun baru 1430
sudah masuk tahun baru 2009
masih lagi berada dalam hari-hari minggu yang awal..
banyak perkara yang seronok yang dikenang
banyak juga perkara yang nak dilupakan..

kereta PUTIH

keh keh keh... mmg aku beli keta baru yang dah lama sekarang ni.. warna putih. bila zana sebut pasai keta putih.. mmg banyak tul komen mak cik tu... waduh.. ko kutuk keta haku ke zana (<-- terperasan sat... wakakaka).

well.. naper warna putih..

memang warna putih susah gilos nak jaga terutamanya kepada pemalas macam aku dan juga aku yang duduk kat bendang ni. maklum saja la.. kena waktu menuai...waktu membajak.. waktu nak tanam pada.. musim hujan.. musim panas.. semuanya akan menambah kaler yang lebih menarik pada kereta putihku...

tu tak kira kreativiti anak-anak dalam kereta lagi.. makan kat dalam keta dengan keropok la.. dengan ais krim la... dan lelain kreativiti sukar nak digambarkan dan dijangka.. huhuhu...

nak tambah seronok lagi bila... jalan kat depan rumah aku la pulak.. sekarang ni tengah diperbesarkan. maklum saja.. kekadang lumpur, kekadang debu.. kekadang tar.. bila aku check balik keliling kereta aku... penuh dengan corak tar yang baru.. hrmmmmmm...

tapi masih juga aku pilih putih.. naper..?

macam mana pun... putih tu cantik.. pada mata aku.. dan mungkin juga pada mata sesetengah orang yang lain.. tapi kalu tak jaga memang teramatla comotnya.. aku pun taw.. dan aku tetap juga pilih putih kerana ... walau apapun keadaan.. bila aku basuh keta.. dan wax.. vacum semua habuk.. buang semua tinggalan sejarah kreativiti anak-anak.. kereta tu akan cantik bila waktu aku perlukan dia nampak cantik... (walaupun dalam 99% waktu, keadaannya comot yang hamat... huhuhu..) ahaksss!!!!! ok tak alasan aku zana... hahaha..

kisahnya.. aku spent 3 hours untuk wat facial ngan spa kereta putih aku tu... hasilnya benar-benar memuaskan..

GAS memasak..

akibat banyak sangat cuti masa dekat-dekat nak abih tahun hari tu.. lagi banyak masa duduk rumah.. lagi banyak masak ntah haper-haper... sudahnya gas habih.. dan kebiasaan aku.. mmg ada tong gas spare..

tapi skali check nak tukaw gas.. hwaaaaaaaaaaaaaa!!!!!!!! hari tu lupa beli baru.. bagus tak? masa tu dah pukul 7.15 malam. hari jumaat.. kat area aku.. jumaat kedai tutup.. dan malam la plak tu.. kesian nenek aku aaa...

tapi tu aaa kan... nasib la ada gak sedara yang murah hati.. ada gak dia orang hantaw bihun goreng ngan bubur asyura tuk nenek... kami yang lain ok je telan apa yang ada... nenek mana nak makan bebenda merapu mereben cam kami.. adeh!!!

keesokkan paginya.. terus g kedai.. tipon mintak gantikan terus 2 tong tu...

baru tau.. seksa rupanya bila tak de gas.. patut la arwah mak dulu asik membebel aku bila lambat nak belikan gas tong baru..

ni pun kalau arwah mak ada.. mau 4 hari 4 malam aku kena leter.. haduyaiiiii!!!!!

sekolah BARU kat SEKOLAH lama..

anak aku dah masuk tingkatan 1. dia masuk ke sekolah aku dulu. cumanya dia sekarang ni aliran agama.

best gak bila dapat kembali ke sekolah lama.

dulu sekolah aku ok je... senang nak masuk.. sekarang ni yang dapat tawaran je yang boleh masuk.. hwaaa... sekolah aku sudah jadi elit..

aku hadap gak buku sekolah anak aku.. hwa.. bimbang aku tengok. banyak betul subject dan chapters nak kena cover. ntah masa dulu, cam ne aku study sampai SPM pun aku tataw.. heran gak kekadang memikirkan. tu la .. bila fikir2 balik, sungguh ALLAH sayang dan pelihara aku.. padahal.. aku rasanya sikit sangat buka buku dan study.. mana nak dapat elok bila exam..

dulu masa sekolah kat situ, seingat aku.. aku cuma bayaw yuran asrama je.. dalam RM30 kot sebulan. lain-lain yuran rasanya aku tak penah bayaw. termasuklah yuran SRP dan SPM .. dan juga masa aku masuk PRA-U kejap.. pun tak penah bayaw yuran..

baru sekarang teringat ... sapa yang bayaw yuran aku aaa...

memang aa.. masa sekolah dulu, ayah aku meninggal masa aku form 1. mak aku keje sawah. baju sekolah aku mak cuma buat sepasang masa nak masuk form 1. lepas tu sepupu aku bagi baju sekolah dia.. dan seingat aku, tu la baju sekolah aku sepanjang aku belajor dari form 1 sampai form 5. ingat lagi, leher baju kurung tu dah tak de rupa masa aku form 5. terkoyak dah berapa kali.. dan aku jahit sampat dah tak de tempat nak jahit lagi dah... hrmmm..

dan kasut sekolah aku sepanjang 5 tahun tu.. cuma 2 pasang. masa aku form 1. then satu lagi beli masa form 3. tu pun kakak ipar aku bising sebab abang aku belikan kasut sekolah yang harganya RM21.90 kat aku. MAHAL katanya.. walaupun sebenarnya dia orang dua dua kerja pegawai kerajaan kumpulan A masa tu.. anak baru sorang..

ntah aa.. aku tak kisah sangat pun.. sampailah abang aku tak kasi aku g oversea lepas SPM.. tu yang buat aku hilang pertimbangan. padan muka aku.. semua universiti mana nak ambik aku lg dah.. terpaksa habihkan diploma kat UiTM. tu je yang leh apply direct. lain semua kena thru UPU... adeh!!! sungguh menyedihkan.. sampai sekarang.. masih terasa sakitnya..

well... jauh pulak cerita sekolah ni melencong.. hadussss..

niway.. harapnya anak aku dapat catch up. kalau PMR lingkup.. dah tentu kena tendang keluar dari sekolah tu..

lalu hati MEMBISIK.. sentiasa aku menyayangimu...

tahun baru tanpa ibu di sisi..

terasa setiap ruang kosong tak terisi
masih terngiang suara ibu ..
bersembang.. berbisik dan mencuit..
setiap hari.. tak terlepas ingatan
detik berlalu jadi berat dan suram..
seolah pelita itu telah hilang cahayanya....

biar seribu kata menari dalam minda
namun tak mungkin kata itu dapat diolah untuk ditatapi..
semuanya tak terungkai
tak terungkap..

betapa hati ini amat merindui..
dan gurindam jiwa terus mengalun irama sendu..

betapa hati ini sepi
ditengah jalinan gurau dan tawa..

air mata membasahi terlerai di pipi
air mata terus menitis.. karam sudah hati ini..

sighhhhh!!!

dan di akhir noktah ini.. air mata masih aku seka..
al-FATIHAH..

1 comment:

Zana S said...

wah.. pjg citer sekali hadap. hehe...

Alfatihah...

tapi kan... ko nyer 3 jam tu kalo buat tetiap minggu kurang jadi sejam je tau. ekekekeke...(er.. keta aku nak tolong basuhkan tak?? ekekeke).

ko leh pi obersea tapi tak pi??!! aduyaiii... sure smapai mati ingat kan??? hukhuk...takpe... mane tau rezeki anak ko plak sambung.. amin...

happy sokmo okeh! ;)