5.8.08

CORETAN hati

salam untuk semua kengkawan yang mungkin beberapa kerat je berkunjung ke sini..

lama sungguh aku menyepi. last skali bising bercerita pasal bergaduh ngan head kat office lama sbb tak sabaw2 nak halaw aku dari opis sana.. hehehe.. walaupun masa tu aku yang amat dan teramat sakitnya hati.. tapi sekarang ni.. aku gelak je sorang-sorang bila mengenangkan semua tu. kengkawan dan team dari office lama masih telefon.. bukan apa pun sangat.. cuma sebab nak tambah gossip.. adeh.. lelaki2 yang gilor gossip, makan2 sambey merewang dan merapu.. dan paling penting nak tanya aku.. erk menda alah ni masuk file mana aa.. apsal kabel tak leh tarik ikut structure biasa.. apsal bangunan ni tak de trunking.. naper tak leh tarik ikut pagar ni aa... dan semua soklan yang sekutu dengannya..

hrmm.. 22 jun aku masuk ke jabatan baru. pening, bengong.. lama sangat aku duduk dalam IT, kerja dengan lelaki semua.. pepagi mengutuk kiri kanan.. briefing pasal keje masa line up nak pegi makan, decision buat sambey tengah jalan, kadang kat tepi longkang, bergaduh pasal tak mau ikut struktur kat parking lot.. segalanya tak formal. tapi sekarang ni.. semua kena proper. aku berdepan dengan perempuan yang protokol tiap-tiap hari.. and of coz.. everybody expecting the same thing from me. wow.. i need to change.. to be the truely lady..

tu ok lagi.. yang paling tak tahan sebab aku terpaksa berhadapan dengan pengguna IT. Lama aku dalam IT department, segala yang berkaitan komputer dah macam makanan harian.. tapi kat sini rupanya, even simple thing.. actually not that simple.. haih! fenat aku..

baru 3 minggu nak adjust diri dengan persekitaran baru, 20 jul aku balik rumah dalam keadaan terkejut. mak aku demam dan hilang pendengaran dalam masa yang sama. aku terkejut, terkedu dalam masa yang sama. Lama aku termenung kat meja makan. nenek dah mula membebel, tapi aku tak dapat nak 'tangkap' apa yang dia sebut. fikiran aku sibuk dengan percaturan aku sendiri. dalam kalut2, phone berbunyi, abang aku call. aku cakap keadaan mak, dan dia cakap dia bawak je ke hospital. senyap2 aku pack barang mak masuk dalam beg. kalau dia tahu, mungkin mampus aku kena leter..

macam-macam test mak kena buat. masuk drip, masuk darah, inject ubat dan ntah apa2. masa berlalu terasa amat perlahan. beransur-ansur mak pulih. lega hati tengok. tapi doktor datang, cakap dari semua test yang dibuat, doktor dapati ada ketumbuhan dalam jantung. hrm...

macam mana nak buat.. aku pandang abang aku.. abang aku pandang balik..

lama kami bersembang..

balik ke rumah, aku lagi bertambah tak ketahuan. hampir 2 minggu aku tak masuk keje. anak aku dulu mak yang tengokkan, sekarang aku kena cari pengasuh. macam mana nak buat dalam tempoh yang singkat.

keadaan kesihatan mak makin merosot.

dalam masa dia elok sikit minggu lepas, dia cakap dengan aku menangis dengan hiba. katanya dia tak nak lagi ke hospital. katanya dia tak sakit tapi doktor yang buatkan dia lagi sakit. patutnya dia tak apa-apa tapi doktor suruh dia buat macam-macam.

luluh hati ini dengar.

aku nak mak sihat, dalam masa yang sama aku tak sanggup tengok dia merintih macam gitu. lagipun, kalau ke hospital, sebenarnya tak banyak yang boleh dilakukan. nak ambik tissue sample, they need to open the heart. at my mom's age, i don't think there is a chance.

aku tahu.. kita harus berusaha untuk mendapatkan apa yang terbaik untuk kita. tapi pilihan ini amat sukar. aku redha dengan ketentuan ILAHI dan dalam masa yang sama tak nak mak meraung dan menangis hiba macam tu.. dia penah cakap.. 'apa nak jadi pun jadilah. kalau ke hospital pun bila waktu sampai, mati juga akhirnya.'

sekarang ni, mak makin tak sihat. aku mula bercuti semula. kerja bertimbun, syukur kengkawan di opis ni tolong cover walaupun sebenarnya baru tak sampai sebulan aku kat sini.

cerita pasal mak, terus sampai ke pengetahuan geng office lama. ramai yang call, sms. malah ada yang datang melawat. aku amat terharu dan bersukur. ramai yang aku kenal dulu, masih ingat dengan aku, padahal macam le perangai aku ni bagus sangat..

masuk malam tadi dah hampir seminggu, mak tak berdaya. kami adik beradik sekadar cuba memujuk hati sendiri tengok perubahan mak hari-hari katanya elok sikit hari ni dari semalam, tapi jauh di sudut hati, masing-masing tahu kemungkinan yang bakal berlaku.

apa yang ralatnya.. bertahun-tahun mak tunggu untuk pergi haji dengan abang. tahun ni insyaallah giliran mak sampai. tapi kita hanya mampu merancang, ALLAH jua yang menentukan. sedih memikirkan.. tapi tetap aku panjatkan doa pada ALLAH agar diberikan peluang pada mak aku untuk menjadi tetamuNYA. kalau difikirkan harapan dengan akal manusia, memang tak mengharapkan apa-apa lagi. tapi ALLAH lebih tahu dan apa yang ALLAH boleh lakukan melebihi jangkauan fikiran manusia. itu aku amat percaya.

malam-malam yang aku lalui sekarang seolah tak pernah rehat. tidur aku.. entah ke mana. tiap-tiap malam, mak menangis dan merintih. aku hanya boleh mendengar. sebab mak dah tak dapat mendengar lagi apa yang aku ungkapkan. bila mak letih dan tertidur selalunya anak aku pula merengek. begitulah silih berganti.

aku datang opis, separuh mimpi dan bermamai. akhirnya aku buat keputusan untuk cuti tanpa gaji. anak aku pun dah amat hampir dengan UPSR. mak perlukan perhatian. aku tak tahu berapa lama mak akan bersama kami, tapi kami adik beradik merancang untuk jangka masa panjang. kalau nak difikirkan segalanya cepat-cepat, aku rasa macam dah tak tahu hujung pangkal.. mungkin elok aku bercuti (walaupun amatlah perit kewangan aku nanti) dan tumpukan perhatian mengikut keperluan satu persatu.

aku tak sempat nak menghubungi semua kengkawan maya aku. minta maaf sebab lama menghilang tanpa berita. tu la yang berlaku sebenarnya.

kalau ada yang membaca, aku harap kalian dapat doakan apa yang baik untuk mak aku. doa aku pada semua, harap dapat hidup yang bahagia.

all the best..

~ intan.

No comments: